EIT Food tréning pre lídrov potravinovej budúcnosti spojil výskumníkov, podnikateľov, učiteľov a študentov
30.10.2025Potravinové inovácie, správanie spotrebiteľov či moderné potravinárske technológie 21. storočia boli témami inšpiratívneho podujatia „EIT Food Training for Future Food Leaders: New Generation of Food!“, ktoré sa konalo 28. októbra vo Výskumnom centre AgroBioTech SPU v Nitre.
Celodenný tréning pre lídrov potravinovej budúcnosti spojil výskumníkov, podnikateľov, učiteľov, ale aj študentov a mladých profesionálov, ktorí majú spoločný cieľ – formovať budúcnosť potravín prostredníctvom inovácií a udržateľných riešení. Prostredníctvom panelových diskusií vedených odborníkmi sa účastníci venovali kľúčovým trendom a výzvam v oblasti potravinových inovácií, potrebám spotrebiteľov v 21. storočí a štandardizácii moderných potravinárskych technológií. Súčasťou dňa plného inšpiratívnych prednášok bol aj praktický workshop v Potravinovom inkubátore SPU – výroba cereálnych kaší, výroba miso pasty a výroba zdravých sušienok, do ktorej mohli zapojiť aj kreativitu a vytvoriť vlastný, originálny produkt.
Účastníkov podujatia uvítala riaditeľka Výskumného centra AgroBioTech profesorka Adriana Kolesárová. „V rámci Európskeho inovačného a technologického inštitútu (EIT) je naším cieľom predstaviť naše možnosti na spoluprácu s praxou a zároveň nás všetkých sieťovať – akademickú sféru, vedeckú sféru a podnikateľov. Cieľom podujatia je tiež výmena informácií a skúseností z nášho vedeckého pohľadu a z pohľadu podnikateľov v oblasti potravinárstva,“ uviedla. Účastníkom podujatia predstavila výskumné centrum, v ktorom testujú, upravujú a navrhujú nové receptúry, pripravujú spotrebiteľské štúdie so senzorickým hodnotením. V Potravinovom inkubátore SPU sa vyvíjajú inovatívne potraviny, ktoré si možno aj zakúpiť v univerzitnom bufete a cez e-shop. „Od roku 2019 sme EIT Food Hub-om a všetky EIT iniciatívy a príležitosti v oblasti potravín vám sprostredkujeme. Pripravujeme rôzne podujatia pre prax, študentov, absolventov aj vedeckú sféru. Zároveň sme zapojení aj do projektu Food Educators a spolupracujeme so školami,“ doplnila A. Kolesárová.
Doktorka Kristína Predanócyová priblížila aktuálne trendy v spotrebiteľskom správaní. Dnešný spotrebiteľ je podľa štúdií dostatočne informovaný, kladie väčší dôraz na lokálnosť a udržateľnosť, rastlinné alternatívy a zdraviu prospešné potraviny, má rád transparentnosť pri popise. Nemá času nazvyš, preto sa potrebuje k produktom dostať rýchlo a rád nakupuje na internete. Za kvalitu a pridanú hodnotu výrobku je ochotný si priplatiť, ale podnikateľ musí poznať jeho hranicu. „Aktuálne je len zhruba 10 až 15 percent produktov, ktoré sa umiestnia na trhu, úspešných aj z dlhodobého hľadiska po jednom až dvoch rokoch. Ostatné produkty sú len na krátkodobý rast a potom ich treba nahradiť niečím novým. Aby to tak nebolo, je veľmi dôležité pozerať sa na spotrebiteľa nielen ako na zákazníka, ale ako na osobu, ktorá má čo povedať do tvorby a vývoja produktu a stáva sa naším partnerom. Je veľmi dôležité, aby sme pochopili jeho požiadavky a preferencie,“ prízvukovala.
S cieľom zvýšiť pridanú hodnotu potravinárskeho produktu a tým aj jeho atraktivitu pre zákazníka je dobrou cestou obohacovanie výrobkov o rôzne zdraviu prospešné látky. Ako priblížila doktorka Eva Ivanišová, vo Výskumnom centre AgroBioTech napríklad testovali obohacovanie chleba o čierny ovos. Do čokolády pridali medicinálne huby či liečivé jedlé kvety, čím zvýšili nutričné hodnoty. „V našej práci sa zaujímame aj o využitie vedľajších produktov z potravinárskeho sektora, ako sú otruby z mlynárskeho priemyslu, alebo okara, ktorá vzniká pri spracovaní sóje. Obsahujú biologicky veľmi cenné látky a majú vysoký potenciál využitia,“ doplnila pre inšpiráciu podnikateľov. Súčasťou odborného programu bola aj prednáška doktora Mateja Čecha z Potravinového inkubátora SPU v Nitre s názvom „Optimalizácia a štandardizácia technologických postupov pri výrobe potravín“. Vo svojom vystúpení sa zameral na praktické prístupy k zefektívneniu výrobných procesov, zvyšovaniu kvality finálnych produktov a ich štandardizáciu pre možnosti uvedenia na trh.